Strona główna > Cytaty > Nauka > Kreatywność w nauce

Kreatywność w nauce


Martin Kaplan
, wirusolog
  • „Naukę posuwają naprzód indywidualiści. Naprawdę dobrzy naukowcy stanowią bardzo wąską grupę, reszta to tak zwany proletariat naukowy, pracowici i ciężko pracujący ludzie, bez wielkich wizji.”
(Źródło: Hilary Koprowski: Wygrać każdy dzień. Warszawa: Wydawnictwo DIANA, 1996, ISBN 83-906011-0-9,  s. 121)

Richard Dawkins
, biolog
  • „Zwyczaj podważania autorytetu jest jednym z najwartościowszych darów, jaki książka lub nauczyciel mogą przekazać przyszłemu naukowcowi. Nie akceptuj tego, co wszyscy ci wmawiają - myśl samodzielnie.”
(Źródło: John Brockman: Niezwykłe umysły. Jak w dziecku rodzi się uczony. Warszawa: Prószyński i S-ka, ISBN 978-83-7469-490-2,  s. 136)

G. H. Hardy, matematyk
  • „Żaden matematyk nie powinien zapominać, że matematyka, bardziej niż jakakolwiek inna sztuka bądź nauka, to dziedzina dla ludzi młodych (...). Galois zmarł w wieku 21 lat, Abel – 27, Ramanujan – 33, a Riemann – 40. Byli tacy, którzy stworzyli wspaniałe prace znacznie później (...). Nie znam przypadku znaczącego postępu w matematyce, zapoczątkowanego przez człowieka po pięćdziesiątce.”
(Źródło: Hardy G.H.: Apologia matematyka. Warszawa: Prószyński i S-ka, 1997,  s. 100)

John Polkinghorne, fizyk:
  • "Wszystkie dyscypliny oparte na matematyce wymagają pewnej giętkości umysłu, którą większość z nas traci, dochodząc do średniego wieku. Jeśli chodzi o mnie, od dawna wiedziałem, że nie będę się zajmował fizyką teoretyczną przez całe swoje życie zawodowe. Widziałem zbyt wielu starszych kolegów, którzy stawali się żałośni, gdy badania zaczynały wymykać im się z rąk. Kiedy zbliżyły się moje pięćdziesiąte urodziny, zdałem sobie sprawę z tego, że dostaję coraz większej zadyszki, próbując się utrzymać w stale zmieniającym się świecie fizyki wysokich energii. Szybki postęp jest pobudzający, gdy jest się młodym, staje się jednak wyczerpujący, kiedy człowiek się starzeje."
(Źródło: John Polkinghorne: Poza nauką. Kontekst kulturowy współczesnej nauki. Warszawa: Amber, 1998. ISBN 83-7169-624-8. str. 45)

Albert Einstein, fizyk, w wieku 56 lat:
  • "Czuję, że z wiekiem opuszczają mnie siły; potrzebuję teraz więcej snu. Nie sądzę jednak, by zmalały moje zdolności intelektualne. Rozumuję równie sprawnie, jak wtedy, gdy byłem młodszy. Moją szczególnie mocną stroną jest umiejętność przewidywania następstw oraz rozpoznawania możliwości, a także to, że potrafię wykorzystywać wyniki najnowszych badań przeprowadzanych przez innych. Z łatwością dostrzegam szersze znaczenie danego zjawiska. Nie jestem już tak sprawnym matematykiem jak dawniej. Wciąż wykonuję skomplikowane obliczenia, jednak nie sprawia mi to szczególnej przyjemności. Inni są w tym lepsi."
(Źródło: Denis Brian: Einstein. Warszawa: Amber, 1997. ISBN 83-7169-449-0. s. 201)

Stanisław Lem, pisarz, filozof, o nadmiernej kreatywności w nauce:
  • „Hoyle, zgodzę się jest zbyt pomysłowy jak na uczonego. Co rok lub dwa wyskakuje z zupełnie nową teorią i to od razu na miarę kosmologiczną. Jakkolwiek nauka żyje reewolucjami starych teorii i zastępowaniem ich przez nowe, tempo w jakim do tych zastąpień dochodzi, nie powinno być nazbyt wielkie. Jeśli ktoś kocha jakąś kobietę przez 17 lat, a potem mu przechodzi i znajduje inną, nikt nie będzie w tym widział nic szczególnie złego, ale jeśli te zmiany odbywają się co 4 dni, nazywa się to już promiskuityzm."”
(Źródło: Stanisław Lem: Listy albo opór materii. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2002, ISBN 83-08-03291-5,  s. 250)