Strona główna > Cytaty > Nauka > Praca naukowa

Praca naukowa


Michael Berrigde, biolog, typowany do Nagrody Nobla, najczęściej cytowany naukowiec brytyjski
  • „Dla mnie najprzyjemniejsze chwile w laboratorium to nieformalne rozmowy, omawianie nowych wyników, dostrzeganie, jak są ekscytujące i planowanie eksperymentów na przyszłość”
  • „Prawie wszystkie godziny, kiedy nie śpię, spędzam myśląc o nauce. To nie jest zajęcie od dziewiątej do piątej. Żeby odnieść sukces w nauce, musisz naprawdę cały czas o tych sprawach myśleć, a nawet mieć nadzieję, że kiedy śpisz, to twoja podświadomość nadal pracuje nad niektórymi problemami. Jakbyś był małym terierem i tropił tak długo, aż uzyskasz rozwiązanie. To zajęcie całkowicie pochłaniające, naprawdę w pełnym wymiarze godzin.”
  •  „Żeby odnieść sukces w nauce, musisz umieć znajdować relacje. Gdybym miał wskazać jakiś jeden talent, to byłaby umiejętność łączenia wielu odległych i różnorodnych faktów. (...) Zdolni naukowcy, których spotykam i z którymi lubię rozmawiać, mają te umiejętność. Ogarniają wzrokiem bardzo odległy obszar i umieją znajdować związki między rozmaitymi ideami i dyscyplinami.”
Peter Lawrance, partner od golfa j.w.
  • „Kiedy gra się w golfa, w każdym razie tak jak my w niego gramy, robisz zazwyczaj jakieś dziewięćdziesiąt uderzeń, i z tych dziewięćdziesięciu może jedno albo dwa są naprawdę dobre. A uprawianie nauki bardzo przypomina grę w golfa. W naszej grze niemal każdy strzał to kompletne, haniebne pudło, ale czasami, bardzo, bardzo rzadki, poślesz piłkę do bardzo odległego dołka albo uderzysz jakoś szczególnie dobrze, i to ci daje motywację do dalszej gry.”
Carlo Rubbia, fizyk, dyrektor CERN z Genewie
  • „Nauka to nie jest coś, co można zrobić przez jedną noc. To coś, co wymaga mnóstwa wytrwałej pracy. Według mnie najważniejsza cecha prawdziwego naukowca to nie zwykła inteligencja albo postawa Alberta Einsteina, ale po prostu upór i nie lękanie się pracy, która może się okazać bezużyteczna.”
  • „Naprawdę wierzę, że uczony to wolna osobowość. Kieruje nami ciekawość, jeden z najbardziej podstawowych ludzkich instynktów. Więc zasadniczo napędza nas nie sukces, lecz pewien rodzaj pasji, mianowicie pragnienie, by lepiej zrozumieć, posiąść jeszcze więcej prawdy. Dla mnie nauka jest naprawdę bardzo bliska sztuce. Wielu ludzi sądzi, że nauka to proces bardzo racjonalny, ale według mnie odkrycie naukowe to akt irracjonalny. To intuicja, która na koniec okazuje się rzeczywistością, i nie widzę różnicy między uczonym dokonującym wspaniałego odkrycia a artystą malującym obraz, komponującym muzykę czy tworzącym cokolwiek innego. I jedno, i drugie będzie w pewnym sensie wyrazem jego jaźni.”
  • „Bycie uczonym, to nie praca od dziewiątej do piątej. Kiedy uprawiasz naukę, musisz uprawiać naukę 24 godziny na dobę. Kiedy jesteś w domu, powinieneś myśleć o nauce; kiedy śpisz, powinieneś śnić o nauce. Musisz się w niej całkowicie zanurzyć. Niektórzy mnie pytają dlaczego nie mam żadnego hobby. Odpowiedź jest prosta: nie potrzebuję żadnego hobby. Po cóż miałbym kopać piłkę na boisku po przekopaniu się przez papiery od dziewiątej do piątej? Mam to szczęście, że dla mnie zasadniczo nie ma różnicy między pracą i przyjemnością. Cieszę się każdą chwilą swojej pracy, a moja praca jest moją raison d’etre. Nie potrzebuję żadnej kompensacji.”
(Źródło: Wolpetr Levist, Richards Alison: Pasja poznania. Warszaw: Wydawnictwo CiS, 1999. s. 178)

Izaak Newton, fizyk

  • „Nie wiem, jak widzi mnie świat, ale mnie się wydaje, że byłem niczym chłopiec bawiący się na plaży i  radujący się, gdy czasem uda mu się znaleźć gładszy niż zwykle kamień i ładniejszą muszlę, podczas gdy przede mną leżał wielki, niezgłębiony ocean prawdy”
(Źródło: Chandrasekhar S.: Prawda i piękno. Estetyka i motywacja w nauce. Warszawa: Prószyński i S-ka, 1999. ISBN 83-7180-147-5. s. 78)

G. H. Hardy, matematyk
  • „Argumentem przemawiającym na korzyść mojego życia lub życia kogoś, kto był matematykiem w tym samym sensie, w jakim ja nim byłem, jest to, że wzbogaciłem czymś wiedzę i pomogłem innym wzbogacić ją jeszcze  bardziej, i że to coś posiada wartość  różniącą się tylko stopniem, a nie klasą od wartości dokonań wielkich matematyków (...)”
(Źródło: Hardy G.H.: Apologia matematyka. Warszawa: Prószyński i S-ka, 1997,  s. 101)

James Watson, biolog

  • „Rozwój nauki rzadko dokonuje się w toku logicznie następujących po sobie odkryć, jak to zazwyczaj wyobrażają sobie postronni obserwatorzy.  W nauce bowiem każdy krok naprzód (lub wstecz) jest najczęściej wynikiem działań konkretnych ludzi , których osobowości oraz uwarunkowania kulturowe odgrywają doniosłą rolę w procesie poznania.”

(Źródło: Melvyn Bragg: Na barkach gigantów. Wielcy badacze i ich odkrycia od Archimedes do DNA. Warszawa: Prószyński i S-ka. ISBN 83-7337-854-5. s. 200)

 
James Watson, biolog, w odpowiedzi na pytanie, dlaczego naukowcy w ogóle zajmują się nauką

  • „Po prostu lubię wiedzieć, dlaczego coś się dzieje i myślę, że chodzi tu o jakąś skłonność, którą dziedziczymy. Zaciekawienie światem i tym, co  i jak się w nim dzieje, decyduje często o wyborze drogi życiowej, pomaga przetrwać. Cała rzecz w tym, ku czemu kierujemy zainteresowania. Wielu ludzi  bardzo interesuje się pewnymi sprawami, czy nawet ma obsesję na punkcie spraw pozbawionych z pozoru jakiegokolwiek znaczenia”

(Źródło: Melvyn Bragg: Na barkach gigantów. Wielcy badacze i ich odkrycia od Archimedes do DNA. Warszawa: Prószyński i S-ka. ISBN 83-7337-854-5. s. 213)

J. Robert Oppenheimer, fizyk

  • "Praca naukowa opiera się na współpracy; naukowiec traktuje swoich kolegów jak sędziów, rywali i współpracowników. Nie oznacza to, oczywiście, że ich uwielbia, potrafi jednak współżyć z nimi w sposób, jaki we współczesnym świecie przynosi korzyści. Praca naukowa jest dyscypliną, w której zasadnicza część inwencji przede wszystkim poświęcona jest błyskawicznemu wykrywaniu błędów. Jako przykłady można podać rygor panujący w matematyce oraz mistrzostwo eksperymentu w fizyce. Nauka zobowiązuje również do odrzucania pytań, na które nie ma odpowiedzi, oraz do żmudnego poszukiwania sposobów, aby udzielić odpowiedzi wszędzie tam, gdzie tylko się da."
(Źródło: Wielkie eseje w nauce. Red. Martina Gardnera. Warszawa, Prószyński i S-ka, 1998. ISBN 83-7180-940-9. s. 246)

Richard Dawkins, zoolog

  • „Prawdziwa nauka bywa trudna (no cóż, może nawet stanowić wyzwanie, aby użyć słowa o bardziej pozytywnym wydźwięku), ale też, podobnie jak literatura klasyczna czy gra na skrzypcach, jest warta zachodu.”
  • "Nauka jest przyjemnością, ale w takim znaczeniu, że bywa ona dokładną odwrotnością nudy."

(Źródło: Richard Dawkins: Rozplatanie tęczy. Warszawa: Prószyński i S-ka, 2007. ISBN 978-83-7469-579-4. s. 295)


Zora Neale Hurston
, pisarka, folklorystka na pytanie, co to są badania:
  • „Sformalizowana ciekawość"

(Źródło: Stuart Kelly: Księga ksiąg utraconych. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B., 2008. ISBN 978-83-7414-393-6. s. 17)


Albert Einstein
, fizyk
  • „Nowy pomysł pojawia się znienacka i w sposób dość intuicyjny - to znaczy nie dochodzi się do niego świadomie, logicznym wnioskowaniem. Jednak później, kiedy się go przemyśli, zawsze można odkryć powody, które doprowadziły cię mimochodem do rozwiązania.
  • "Słowa czy język, pisane czy mówione, nie wydają się odgrywać żadnej roli w moim mechanizmie myślenia.

(Źródło: Barry Parker:  Einstein. Pasje uczonego. Warszawa: Wydawnictwo Książkowe Twój Styl, 2006. ISBN 83-7163-571-0. s. 121)


Georges Charpak
, fizyk
  • „Wąska specjalizacja to wróg naukowca. Zamknięcie się w jednej wąskiej dziedzinie potrafi zniszczyć cały entuzjazm do pracy naukowej."

(Źródło: Wydawnictwo zbiorowe: Gen ciekawości. Warszawa: Prószyński i S-ka, 2004. ISBN 83-7255-198-7. s. 68)


Albert Abraham Michelson
, fizyk, na pytanie Einsteina, dlaczego poświęcił tyle wysiłku na precyzyjne pomiary prędkości światła:
  • „Bo uważam to za dobrą zabawę."

(Źródło: Abraham Pais: Pan Bóg jest wyrafinowany... Nauka i życie Alberta Einsteina. Warszawa: Prószyński i S-ka, 2001. ISBN 83-7255-192-8. s. 124)